محمد بختیاری

مرورگر Brave با دورزدن قابلیت AMP، کاربران را به نسخه اصلی وب‌سایت‌ها هدایت می‌کند

Brave قابلیت جدیدی به نام De-AMP برای مرورگر خود معرفی کرد و به‌طور خودکار از هر صفحه‌ای که با فریم‌ورک Acclerated Mobile Pages (به‌اختصار AMP) گوگل رندر شده، عبور و درعوض کاربران را به‌طور مستقیم به‌ وب‌سایت اصلی هدایت می‌کند. Brave در پست وبلاگی خود گفت:

قابلیت De-AMO درصورت امکان، پیوندها را بازنویسی می‌کند تا از بازدید کلی کاربران از صفحات AMP جلوگیری کند و در مواقعی که این امکان وجود نداشته باشد، Brave صفحه‌ها را مشاهده و کاربران را قبل از رندرشدن نسخه‌ی AMP، از آن صفحه دور و از بارگیری و اجرای کد Google AMP جلوگیری خواهد کرد.

به‌گفته‌ی TheVerge، قابلیت De-AMP مرورگر Brave ویژگی‌ای مرتبط با حریم‌ خصوصی است. این شرکت در پست وبلاگ خود توضیحاتی درباره‌ی این موضوع داده است که گوگل AMP اطلاعات بیشتری درباره عادت‌های مرور وب کاربران جمع‌آوری می‌کند. Brave می‌افزاید این ویژگی در بیشتر مواقع می‌تواند صفحات وب را کندتر از صفحات معمولی بارگذاری کند.

Brave در بخش دیگری از توضیحات خود اعلام کرده است که AMP برای کاربران و به‌طور‌کلی برای وب مضر است و هشدار داد نسخه‌های بعدی این قابلیت که اکنون AMP 2.0 نامیده می‌شود، حتی وضعیت بدتری خواهد داشت.

موضع ‌Brave مقابل AMP بسیار قوی است؛ اما در دو سال گذشته موج مخالفت علیه این قابلیت تغییر کرده است. گوگل ابتدا این چعارچوب را به‌منظور پیاده‌سازی و سرعت‌بخشیدن به وب‌سایت‌های مخصوص گوشی‌های همراه ایجاد کرد و حالا گروهی از مشارکت‌کنندگان منبع‌باز AMP را مدیریت می‌کنند.

این موضوع از همان ابتدای کار بحث‌برانگیز بود و از تلاش احتمالی گوگل برای اعمال کنترل بیشتر بر وب خبر می‌داد. با گذشت زمان، شرکت‌ها و کاربران بیشتری درباره این قابلیت ابراز نگرانی کردند و این ایده که گوگل صفحات AMP را در نتایج جستجو اولویت‌بندی می‌کند، برایشان ناامیدکننده بود.

علاوه‌براین، مدیران وب‌سایت‌ها درنهایت متوجه شدند که چگونه وب‌سایت‌های بهینه‌ای برای گوشی‌های همراه بسازند که این امر باعث شد AMP و پروژه‌های مشابه، مثل مقالات فوری فیسبوک اهمیت کمتری داشته باشند.

تعدادی از برنامه‌های محبوب و افزونه‌‌های مخصوص مرورگرهای وب غیرفعال‌کردن صفحات AMP را برای کاربران آسان‌تر می‌کنند و در سال‌های اخیر نیز، ناشرانی مثل شرکت Verge Vox Media به‌طور‌کلی استفاده از این ویژگی را متوقف کردند.

AMP حتی به بخشی از مبارزه‌ی ضدانحصار علیه گوگل تبدیل و در یکی از شکایت‌های اخیر، ادعا شده است که این قابلیت به متمرکزکردن قدرت تبلیغاتی گوگل کمک کرده و این شرکت باعث کندشدن بارگیری تبلیغات غیر AMP شده است.

مقاله‌های مرتبط:

بااین‌حال، هیچ‌کس به‌اندازه‌ی Brave به‌دنبال مقابله با AMP نبوده است. De-AMP تا حدودی یادآور پسوند Facebook Container موزیلا است که سال ۲۰۱۸ به‌عنوان راهکاری برای کاربران فایرفاکس به‌منظور جلوگیری از ردیابی فیسبوک از آن‌ها در سراسر وب ایجاد شده بود. گوگل نیز از سال‌ها قبل هدف Brave بوده و این شرکت پست‌های وبلاگی متعددی درباره‌ی قابلیت‌های حریم‌خصوصی گوگل و شکایت از این شرکت منتشر کرده است و حتی تا آنجا پیش رفت که موتور جستجوی خود را توسعه داد.

Brave از مدت‌ها قبل خود را به‌عنوان اولین مرورگر حفظ حریم‌ خصوصی معرفی کرده است؛ بنابراین، گوگل گزینه‌ای منطقی برای نقطه‌ی مقابل این شرکت محسوب می‌شود. با وجود همه‌ی تلاش‌های Brave، این شرکت فقط بخش کوچکی از بازار مرورگرها را دراختیار دارد و کروم همچنان به تسلط درخورتوجه خود در این بازار ادامه می‌دهد؛ پس، مهم نیست فضای اینترنت چقدر علیه این شرکت باشد و تا وقتی گوگل نخواهد، قابلیت AMP همچنان به فعالیتش ادامه خواهد داد.

پاسخی بنویسید